Adsense Link 728 X 15;

Followers

Cerdik Tapi Bangang!

Posted by Haluan Kiri Friday, November 19, 2010 1 comments
Adsense Content. recommended 336 X 300
Gambar hiasan

Masih mahu berdalih

Dia kawan baik yang baru kenal. Pesara jabatan kerajaan. Knowledgeble (isy! Terspeaking lak. Berpengetahuan tinggi). Selalu datang makan di restoran kami, dia suka makan cekodok.

Sembang punya sembang rupa-rupanya dia umno. Aku tak kisah sebab bagi aku dia ada alasan yang cukup kuat untuk dia percaya dengan parti itu. Ini analisis aku. Bukan macam sesetengah mangkuk yang sokong umno tapi nak huraikan umno tu apa pun menggelupur babi tunggal. Hujah dia ilmiah tentang peri pentingnya Islam ditegakkan di Malaysia tapi (ada tapilah) Islam Melayu..konsep Islam Melayu kata dia. Dan fakta2 yang diberikannya cukup bagus. Aku akui betul tapi sayangnya ia hanya fakta. kalau betul umno buat begitu memang baguslah, tapi hmmmmmmmmmmmhh!..

Kadang-kadang point dia sealiran dengan aku. Dia kata Anwar gini, Nik Aziz gitu, politik Hadi Awanglah bagus apabila mengkritik MP Australia yang mempersoalkan badan kehakiman Malaysia. Dengan suasana mesra aku membetah dia..

Dia : Nik Aziz orang Kelantan, kau taulah orang Kelantan ni dia punya kenegerian huh! Hj Hadi bagus, mengapa mesti orang luar masuk campur akan sistem kehakiman kita? Anwar dulu pun tak buat apa-apa masa Tun Salleh Abas dipecat Mahathir? Mengapa sekarang sebok lawan kerajaan?

Aku : Mengapa marah Anwar yang tak buat "apa2" tetapi diam terhadap Mahathir yang "buat apa2'?

dia tersengih.."bagi teh o ais lagi satu!"
Dia : Lihat apa jadi bila DAP ambil Penang? Kg buah Pala kacau bilau..tanah Melayu dah dipenuhi Cina! DAP tahu asal dari mana?

Aku : Tahu..PAP (People Action Party) Singapore. Tapi bang, DAP baru perintah 2 tahun. BN perintah 50 tahun lebih hinggakan tanah Melayu tinggal 3% di Penang. Hanya tinggal Balik Pulau. Waktu itu kerusi umno lebih banyak tapi mengapa beri pada Gerakan? Siapa yang khianat Melayu?

Dia ;... (diam) Ku Li satu hal. Konon sebok dia yang terlibat waktu perjanjian petronas dulu. Bila Kerajaan jawab "mengikut undang2 jika minyak berada 3 batu nautika luar pantai Kelantan, maka itu bukan hasil Kelantan." Mana dia nak sorok muka?

Aku : Oh ya! Itu tercatat dalam Akta ordinan Darurat 1969 yang mengatakan sempadan Kelantan hanya 3 batu nautika dari pantai.

Dia : Ha yelahh!

Aku : Tapi dalam Akta Ordinan Darurat 1979 menyebut bahawa 'Akta Ordinann darurat 1969 dengan ini terbatal". Maknanya undang2 tu dah mansuh bang!'

Dia : Eh! Takkanlah kerajaan nak tipu begitu? kalau ada dokumen boleh saya tengok..

Aku : Sekarang takde, tapi abang boleh cari atau surf di internet.

Dia tak menjawab tetapi untuk menyedapkan hati dia hanya berkata, "isy! mmacam2 politik ni.."


Kemudian kami terus membebel2 pasal moral sehinggalah kejadian pecah rumah yang semakin berleluasa di kediaman persekitaran kami. Kami menceritakan pengalaman kami bagaimana kedai aku tahun lepas dimasuki pencuri. Begitu juga dia menceritakan perihal kejadian di rumah adiknya.

Dia : Pencuri ni patut ditembak je, geram betul. Orang susah2 cari rezeki dia senang saja rompak. Kita berasa tidak aman.

Aku : Selagi manusia rasa angkuh dan mengaku lebih pandai dari Allah selagi itulah kacau-bilau berlaku. Allah dah bagi penyelesaian dah tentang bagaimana nak cegah kecurian ni dalam Al Quran, siap dah semua. Dia menciptakan manusia maka Dia tahulah cara nak menyelesaikannya tapi kita tak mahu mengaku. nama Dia kita nak pertahankan tapi hukum Dia tak mahu! hudud, Qisas dan takzir dah ada dalam Quran.

Dia tersenyum, manis..

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim

Adsense Content. bottom of article

1 comments:

Adhwa said...

Mantap la wei...

Post a Comment

Admin tidak bertanggungjawab atas sebarang komen yang menyalahi undang-undang negara. Semua komen yang dibuat adalah milik peribadi dan tiada kena mengena dengan pihak admin. Admin berhak membuang/delete komen yang berunsur hasutan dan tidak beretika.
-HK-

Penafian

1. Segala artikel di blog ini adalah sekadar perkongsian pengalaman dan informasi sahaja. Ia bukan nasihat rasmi atau akan berkesan atau berguna untuk pembaca.

2. Segala praktik yang pembaca lakukan melalui pembacaan sesuatu artikel di blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca itu sendiri sama hasilnya untung atau rugi. Pihak kami tidak bertanggungjawab ke atasnya.

3. Tidak dijamin segala artikel di blog ini memberikan hasil seperti mana yang dinyatakan. Terdapat banyak faktor yang menentukannya.

4. Segala komen yang diberikan oleh pembaca adalah di bawah tanggungjawab mereka sendiri jika ia melanggar undang-undang negara. Pihak kami tidak bertanggungjawab ke atasnya atau ke atas individu tersebut.

Sekian untuk makluman dan tindakan anda. Sebarang kemusykilan dan pertanyaan bolehlah dihantar ke email beralamat haluankiri86@gmail.com