Skip to main content

RAKYAT ATAU KERAJAAN PERLU BERJIMAT?

Sekarang kita semua perlu terus sedar bahawa penjimatan kini sudah menjadi wajib. Ia patut menjadi kata kunci kepada semua orang, bukan lagi kepada yang berpendapatan rendah sahaja. Kanapa saya berkata begitu. Harga gula sudah naik, harga minyak sudah berapa kali naik. Untuk harga barang yang lain harap tidak di naikan lagi, sekurang-kurangnya tidak dirasionalisasikan dalam masa terdekat. Harga petrol Ron95, diesel dan gas masih lagi bertahan, entah sampai bila subsidinya dapat diteruskan! Kita tunggu dan lihat.

Dan mulai kemarin (1 Jun), bagi pengguna elektrik antara 301kW dan 1000kW unit, tarifnya sudah dinaikan daripada 0.1 hingga 10 peratus, atau RM0.07 kepada RM30.30. Macam biasa, tenang semua. Harga gas asli di Malaysia masih lagi murah berbanding Negara jiran meskipun dengan kenaikan itu. Menurut kerajaan, sebelum atau selepas kenaikan, setelah dirasionalisasikan, harga di Negara ini masih murah jika di bandingkan dengan Thailand sebanyak RM18.23 setiap juta unit termal British (MMBtu). Indonesia RM21.04, Singapura RM43.32 dan Vietnam RM18.70.
Kerajaan kata kenaikan dalam bekalan gas ke sektor perindustrian adalah wajar, iaitu daripada RM15 setiap MMBtu kepada RM16.07 setiap MMBtu, jika dibandingkan dengan Negara serantau seperti Thailand (RM19.46), Indonesia (RM18.74) dan Singapura (RM113.45). Apa pun, yang jelas pengguna tidak akan selesa dengan sebarang kenaikan
Apa yang dibimbangkan adalah penyelarasan atau merasionalisasikan tariff elektrik ini akan dijadikan alasan menaikan harga barangan atau perkhidmatan sewenang-wenangnya. Barangkali pengguna boleh rasa sedikit lega dengan jaminan persatuan restoran yang mewakili 2,500 ahli bahawa mereka tidak akan naikkan harga makanan, tetapi adakah kerajaan mahu ringankan bebanan pengusaha restoran dengan pastikan levi pekerja asing ditanggung pekerja itu sendiri.
Baca amaran ini. Harga makanan dijangka meningkat seiring pengumuman kerajaan merasionalisasikan tariff elektrik ini, kata Ketua Ekonomis Ratings Agency Malaysia, Yeah Kim Leng.
Apa yang menjadi kempen kebiasaan di dengar rakyat adalah kita perlu jimat. Rakyat perlu bijak dan lebih baik mengambil tindakan jimatkan perbelanjaan melalui berbagai cara. Kerajaan akan sediakan jadual bagaimana cara-cara penjimatan kepada rakyat. Gunakan seterika seminggu sekali, jangan biarkan pintu peti ais air tidak ditutup rapat dan banyak lagi.
Walaupun 75 peratus isi rumah terlepas daripada kesan langsung kenaikan tarif elektrik, mereka akan menghadapi bebannya apabila pengeluar memindahkan kos lebih tinggi kepada pengguna. Benar jika alasannya pengecualian kenaikan diberi kepada yang mengguna elektrik RM20 ke bawah sebulan, tapi apakah anda dan saya dengan kemudahan dan peralatan yang perlu digunakan dan anggota keluarga yang ramai, kita termasuk dalam golongan itu? Oh ya, hampir terlupa, kerajaan sudah sediakan jadual penjimatan kepada kita semua.
Saya rasa tidak perlu kerajaan tunjukkan cara penjimatan setelah kerajaan naikkannya. Seolah memainkan rakyat, dan saya rasakan rakyat sudah mula celik dan bukan terlalu bodoh. Kata PM kita, Datuk Seri Najib Razak, “rakyat sudah berubah”. Kita sudah lama berjimat cermat kerana harga yang sentiasa dirasionalisasikan sejak sekian lama. Apa yang kita mahukan kerajaan yang perlu belajar berjimat dan pandai menggunakan wang Negara dalam masa yang sama dapat memberikan manfaat kepada rakyat seluruhnya.
Mohd Yusof Hadhari adalah Ketua Penerangan Gabungan Mahasiswa Islam Se Malaysia (GAMIS).