Skip to main content

8hb Mac Pilihanraya Kampus UiTM?



Di kala kesibukan warga Kampus di kalangan pelajar Diploma untuk menghadapi Peperiksaan akhir dan kekusutan pelajar Degree untuk memulakan semester baru, terdapat ura-ura mengatakan Pilihanraya Kampus pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UiTM akan diadakan pada 8 Mac ini, adakah releven diadakan pada waktu tersebut? 

Jika ini berlaku peratusan keluar mengundi akan merundum jatuh dimana pada waktu itu pelajar2 Diploma sedang dalam cuti study week! pelajar2 degree juga baru sahaja memulakan kuliah mereka, adakah perkara2 seperti ini dipandang ringan oleh pihak atasan? (jika benar pilihanraya pada 8 mac) Di mana demokrasi kampus yang sebenarnya? Malah, calon2 MPP juga telah dipilih sebelum pekeliling mengenai hari penamaan calon atau pilihanraya dikeluarkan!

Adakah Calon2 bebas bukan pilihan HEP turut dibenarkan bertanding untuk kali ini? jika tidak, ini merupakan satu percabulan hak dan demokrasi kampus itu sendiri, calon2 bebas dari kalangan pelajar sendiri harus perlu diberi peluang untuk bertanding, bukan hanya calon2 tapisan HEP, jika ini berlaku, tukar saja nama Majlis Perwakilan Pelajar kepada Majlis Perwakilan HEP, lebih tepat bukan? sudahlah dengan perlaksanaan E-Voting yang dibantah oleh Mahasiswa tetap diteruskan, walaupun dengan sistem itu ketelusan pilihanraya kampus dipersoalkan.

Tarikh yang diura-urakan juga sangat tidak tepat kerana faktor-faktor diatas, dimana waktu untuk calon berkempen? dimana waktu untuk pengundi mengenali calon mereka? kerana masing2 sedang sibuk dengan peperiksaan akhir dan kelas-kelas yang baru sahaja bermula, adakah perkara ini boleh dilihat sebagai satu propaganda atasan untuk mengekalkan suara pilihan dan calon robot mereka sahaja yang tidak berani bersuara secara lantang bagi hak-hak mahasiswa?

Tidak hairan jika pihak-pihak luar mengatakan bahawa pelajar-pelajar UiTM tidak cakna dalam isu-isu semasa mahupun isu-isu politik kerana sedari kampus telah diajar sebegitu rupa, hanya menjadi pak turut walaupun kadangkala sesuatu isu itu terkena pada batang hidung sendiri, bak kata pepatah "sudah terantuk baru terngadah".



Sumber: Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia.

Comments