Skip to main content

Surat Terbuka Kepada Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin


Surat Terbuka Kepada Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin
Oleh Zul Fikri Zamir Mohamad Munir
“Some things you must always be unable to bear. Some things you must never stop refusing to bear. Injustice and outrage and dishonor and shame. No matter how young you are or how old you have got. Not for kudos and not for cash: your picture in the paper nor money in the back either. Just refuse to bear them.”
- William Faulkner, Intruder in the Dust.

SAYA rasa terpanggil untuk menulis kepada Saudari setelah menonton sebuah klip Youtube bertajuk ‘Forum Suara Mahasiswa Part 4’ bertajuk ‘Seiringkah Mahasiswa Berpolitik’ yang telah dimuat naik oleh TvMyMahasiswa pada 9 Januari 2013.

Untuk pengetahuan Saudari, saya adalah mahasiswa pasca-ijazah dalam bidang Pengajian Masa Depan di Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya. Selain terganggu dengan ‘ikrar mahasiswa’ untuk ‘menentang demonstrasi jalanan, anasir luar yang menjadi barah’ dan pelbagai terma pelik yang tidak pernah saya ikrarkan ketika mengambil ijazah sarjana muda dahulu, saya lebih tertarik untuk mengulas mengenai komen Bawani kepada Saudari.
Universiti atau Tadika?
Bawani memulakan komen beliau dengan bertanya kepada Saudari mengenai tuduhan  terhadap Ambiga (Pengerusi bersama Bersih) sebagai pencetus anarkis di Malaysia dan Pak Samad sebagai pencetus kepada orang-orang gila yang membuat demonstrasi jalanan. Beliau kemudiannya  menjelaskan kepada sidang dewan mengenai pergerakan Bersih yang menurutnya sah di sisi undang-undang serta sebuah gerakan non-partisan.
Perkara pertama yang tidak saya fahami ialah mengapa Saudari perlu turun ke bawah dewan untuk berhadapan dengan Bawani? Adakah sudah menjadi kebiasaan di Universiti Utara Malaysia (UUM, lokasi forum ini diadakan) panelis akan turun dan ‘confront’ audien secara berhadapan? Dalam sebuah forum di negara yang matang saya tidak fikir ‘intimidation’ sebegini perlu.
Kemudian Bawani meneruskan komen beliau dengan memberi contoh negara seperti  Argentina, Venezuela dan Brazil yang dikatakan memberi pendidikan percuma kepada rakyatnya bermula dari prasekolah sehingga kepada ijazah pertama. Seterusnya Bawani memperkatakan mengenai keupayaan PTPTN melalui matematik mudahnya iaitu peruntukan sebanyak 10 bilion daripada keseluruhan 200 bilion perbelanjaan Persekutuan dengan memberi contoh Cuba sebagai negara yang pernah melakukannya. Lebih menarik Bawani melakukannya dengan membentangkan tahap literasi Cuba sebagai yang tertinggi di dunia.
Kemudiannya situasi menjadi lebih menarik. Bawani membentangkan GDP Cuba (saya tertanya-tanya apakah jurusan pengajian saudari Bawani?) namun malangnya ketika saya teruja untuk mendengar hujah lanjut Bawani, hujah beliau disambut dengan 10 kali lafaz ‘Listen’ oleh Saudari! Soalan kedua saya ialah, berapa minit komen yang diberikan kepada audien untuk bertanya soalan serta apakah tindakan ini dilakukan semata-mata untuk menutup keupayaan hujah Bawani?
Sebagai ahli akademik saya percaya kepada kebebasan berhujah dan berbeza pendapat. Saya percaya kewibawaan Saudari akan lebih dihormati sekiranya hujah dibalas hujah, bukan hujah dibalas ‘Listen’.  Lebih ironi, Saudari kemudiannya mengucapkan ‘Let me speak’ sehingga 7 kali! Saya begitu hairan, dalam bidang pedagogi selalunya perkataan diulang-ulang digunakan hanya untuk anak-anak prasekolah, bukan mahasiswa dengan fakta literasi dan GDP. UUM ini universiti atau tadika?
Hujah vs hujah
Seterusnya saya tidak berminat untuk mengulas mengenai hujah balas Saudari kepada Bawani mengenai ‘When I speak, you listen’, ‘jangan samakan negara lain dengan Malaysia’, ‘apa yang kamu buat di Malaysia, go to Cuba, go to Argentina, go to Libya’ (Libya?), ‘you must understand what is democracy, you must understand – what is perhimpunan lebih dari 3 orang di sesebuah tempat’, ‘animals have problem’,   ‘kucing ada masalah’, ‘anjing boleh menggonggong’, ‘lembu kambing ada masalah’, ‘kita manusia lebih rakus daripada ikan’, ‘and you tau tak binatang apa yang paling banyak sekali masalah?’, ‘pernah makanshark finn?’ atau ‘you are very much to go to another university’.
Saya tidak nampak kaitan fakta yang dibentangkan oleh Bawani bermula dari jumlah perbelanjaan negara serta idea untuk pendidikan percuma sehingga kepada GDP negara Cuba dengan jawapan Saudari seperti ‘pernah makan shark finn?’. Saya cuma terkesan apabila Bawani cuba menggunakan bahasa Melayu asas dengan saudari, saudari balas dengan bahasa Melayu rojak.
Saya fikir bukan ini caranya seseorang dengan status ‘degree holder’ seperti Saudari berhadapan dengan mahasiswa seperti Bawani. Saya sendiri tidak berapa setuju dengan hujah Bawani. Faktor sosial, budaya dan georgrafi negara kita sangat berlainan dengan Cuba dan tidak memungkinkan perumpamaan mudah GDP untuk digunakan sebagai hujah.
Walaubagaimanapun saya percaya Malaysia sedang mengalami fasa-fasa menuju kematangan demokrasi. Oleh yang demikian di dalam sebuah universiti yang subur budaya ilmu dengan golongan intelek dan terpelajar, hujah perlu dijawab dengan hujah, bukan dengan  ‘When I speak, you listen!’.
Fungsi Mahasiswa
Saya kini dengan rendah diri ingin mengajak Saudari kembali merenung fungsi golongan mahasiswa. Saya percaya ilmu yang terbaik ialah ilmu yang kembali kepada masyarakat. Oleh yang demikian graduan yang paling bermanfaat ialah graduan yang kembali ke masyarakat untuk menyelesaikan 1001 masalah negara.
Dalam Indeks Kebebasan Media, kita berada pada kedudukan 122, di bawah Sudan dan Congo. 10 tahun kebelakang ini berdasarkan Bank Dunia, kenaikan gaji purata rakyat Malaysia hanyalah 2.6% di belakang kadar inflasi iaitu 2.8%. Data Epu/HIS menyatakan jurang pendapatan di kalangan rakyat semakin meningkat dengan 52.8% isi rumah memperoleh pendapat kurang daripada RM 3000 sebulan.
Kedudukan Malaysia di dalam indeks pendidikan antarabangsa seperti PISA dan juga TIMSS juga turun mendadak (PISA 2009, 55 daripada 74 negara; TIMSS 2011 – Matematik daripada 519 kepada 440, Sains daripada 492 kepada 426). Inilah masanya untuk kita gunakan mahasiswa sedia ada dalam bidang masing-masing samada pendidikan, ekonomi mahupun sains sosial untuk berdebat dan berhujah tentang masalah-masalah tersebut.
Sebagaimana yang pernah saya tulis sebelum ini, ketakutan saya ialah apabila mahasiswa yang ada kini sibuk bermain Dota, Facebook, menonton Raja Lawak atau sibuk memuat turun siri kegemaran drama Korea. Graduan harus berfikir lebih jauh daripada kerja, kahwin, beli kereta, rumah dan ‘settle down’.
Fungsi mahasiswa yang sebenar ialah melibatkan diri dengan keputusan kerajaan serta memperkasa masyarakat dengan melengkapkan mereka dengan isu semasa, masalah sosial, isu masyarakat marginal serta golongan tertindas. Golongan terpelajar ini kelak akan memimpin negara, seharusnya asas perjuangan mereka sejak dari awal diletakkan lebih besar dari berkhidmat kepada diri sendiri.
Apa selepas ini?
Saya tidak menulis mewakili Bawani. Jauh sekali mewakili mana-mana gerakan mahasiswa dalam negara. Saya hanya menjalankan tanggungjawab kerana rasa terpanggil akibat status saya sebagai mahasiswa juga. Dan semestinya lorong menggerakkan mahasiswa dan perubahan itu pelbagai. Saya setuju tidak semestinya gerakan mahasiswa itu terdorong untuk berjuang atas ‘politik-merengek’ sahaja, baring-baring atas jalan raya, demonstrasi ataupun berkhemah di Dataran Merdeka.
Tetapi saya juga percaya gerakan yang sama juga tidak akan terbina hanya melalui lawatan ke rumah anak yatim, rumah angkat di kawasan pedalaman (tanpa meremehkan prorgram terbabit) ataupun program-program dalaman universiti ala-ala sambutan tahun baru yang membosankan. Saya percaya asas kepada perjuangan mahasiswa ini ialah ilmu dan sikap. Saya menjemput Saudari untuk membaca karya Ali Shariati khususnya makalah ringan ‘Ideologi Kaum Intelektual’. Namun jika Saudari begitu sibuk dengan persatuan ‘Suara Wanita 1 Malaysia’, saya sedia meminjamkan buku tersebut untuk dibaca oleh saudari.
Saya juga percaya sebenarnya banyak forum-forum sebegini diadakan di seluruh negara namun mereka bijak kerana tidak memuat naik ke atas talian. Malah perkara yang paling sedih dan memalukan ialah sikap mahasiswa di dalam dewan yang bertepuk tangan dan menjerit menyatakan sokongan ketika Sharifah memalukan Bawani dengan serangan peribadi. Berbanding dengan kemarahan warga Internet melalui Twitter dan Facebook; saya melihat jalan ke hadapan mahasiswa untuk berubah masih panjang dan penuh ranjau. Bayangkan dalam dewan dengan 2300 warga mahasiswa, mereka hanya mampu memeluk diri, tersenyum dan menepuk tangan ketika Bawani diperlakukan sedemikian rupa di dalam institusi pengajian tinggi mereka.
Untuk Saudari Sharifah, saya menunggu balasan daripada Saudari. Mungkin jika Saudari berkelapangan saya akan usahakan agar sebuah forum lanjutan dapat diadakan di Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya untuk menggalakkan penggunaan akal, etika dan anti korupsi di kalangan mahasiswa 1 Malaysia. Saya akhiri surat ini dengan bait dari Buya Hamka;
Kalau hidup sekadar hidup,
babi di hutan juga hidup.
Kalau bekerja sekadar bekerja,
kera di hutan juga bekerja.
Izinkan saya menyambung sedikit kiasan Buya Hamka di atas;
Kalau mahasiswa setakat belajar,
Lembu di padang juga belajar.
(Selain belajar untuk membuang air, lembu juga belajar untuk membiak)
 * Zul Fikri Zamir Mohamad Munir ialah kolumnis di The Malaysian Insider serta Co-Founder Teach For The Needs (TFTN), sebuah gerakan aktivis pendidikan yang boleh dicapai di www.teachfortheneeds.org

Comments

  1. invite her (Bawani) to speak whatever she missed to speak once Sharifah said 'listen'. i would like to listen more on GDP etc

    ReplyDelete
  2. Bagus isinya dan saya setuju dgn saudara utk tema yang dikupas.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. If GDP is not a parameter, so why would this unit being used? We cant compare things without agreed standard units. As u said, our country is different from other countries, so how to tell the difference? is GDP right? See, GDP is just an indicator/parameter. It's make sense.

    ReplyDelete
  5. sy setuji dengan mueeza. kalau bleh keluarkan satu script penuh ms. bawani yg die nk ckp smpi abis dan share kt fesbuk. x puas ati tol die kene potong. nmpk mcm die byk point yg aku x sempat dgr (tensen sbb data aku dibazirkan dgn pointless response from sharifah..haizz)

    ReplyDelete
  6. awesome awesome awesome awesome awesome awesome awesome awesome awesome. .........great writing. Like!

    ReplyDelete
  7. Just listen...kadang kadang bila diri sudah rasa cerdik,nampak sangat bodo nya..

    ReplyDelete
  8. yg aku heran student yg tepuk tangan tu...org nak bagi pendidikan percuma pun tak mau..apa daa...

    ReplyDelete
  9. nice - well done Malaysian and 1 Malaysia

    ReplyDelete
  10. Thank you for this great write up.

    ReplyDelete
  11. Nice one. Jarang untuk saya baca artikel sebegini.

    ReplyDelete
  12. mahasiswa yg bertepuk dan berpeluk tubuh adalah result minda dan 'attitude' yg dibentuk oleh sistem. ada yg cuba membela tp nk buat mcm mana. .'let me (ALONE) speak'!!

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. tumpang komen, bagus surat terbuka ni, dan cuma saya nk cakap pasal orang yang urus siswa siswa tu,
    'TIDAK SEMUA ORANG YANG CRDIK TU PANDAI DAN TIDAK SEMUA ORANG YANG PANDAI TU CERDIK' cubalah belajar apa itu CERDIK dan apa itu PANDAI.

    admin steady...

    ReplyDelete
  15. okay serious setuju dengan apa yang kau kemukakan. salute kau bro ! :)

    ReplyDelete
  16. Well said...can't wait for the reply ( if any, that is :) )

    ReplyDelete
  17. people sometimes think that the title they possessed is something they can use in any situation they like without thinking the pros and cons of the action done, that just make them look a lot more stupid and ignorant in many aspects..for this case you have done the right thing as a scholar, i also a soon to be scholar holder and we need a catalyst like you to uphold the rights of our country and our people, and with that i salute your action my friend.peace no war.assalamualaikum.

    ReplyDelete
  18. Saya tidak mewakili mana-mana pihak atau gerakan. Di sini, saya sediakan pautan di laman Facebook yang menjadi response terhadap Sharifah :

    http://www.facebook.com/notes/helmi-effendy/isu-bawani-sharifah-dan-pendidikan-percuma/459083060811418

    ReplyDelete
  19. well done bro now let see what she going to reply..

    ReplyDelete
  20. kata orang: "cinta Nabi Sallallahu'alaihiwasallam itu hanya dilihat oleh mata-mata yg membuang sifat membenci pada makhluk walau zalim macamanapun dia. kerana yang dilihatnya potensi dalam setiap orang utk menjadi hamba yang baik di sisi ALLAH."...
    bagi diri yg lemah malah serba kekurangan ini, Rasulullah SAW pasti dan pasti sedih melihat keadaan sebegini..Baginda telah mengajar kita untuk berbuat baik kpd sesama muslim malah Nabi SAW juga mengajar kita untuk berbuat baik kpd orang bukan Islam.

    ReplyDelete
  21. Totally agreed... Get sharifah to apologise and let bawani speak till end.. I wanna listen wat is her reply to ms.bawani.. Sharifah.. If she dont meet. . He degree is not real.. Cheap skate.

    ReplyDelete
  22. zohra seorang pengantara yg telah menjalankan tugasnya dgn baik. sikap bawani yg spt kebanyakkan sikap pembangkang yg hanya mahu bercakap tanpa mengira hak org lain yg mungkin nak bercakap dan hak org lain yg nak mendengar dan menyambung forum tersebut. tahniah zohra, teruskan tugasan anda dengan baik walaupun teruk dikutuk

    ReplyDelete
  23. Sorry, content asal surat nih boleh didapati di sini:
    projekdialog.com/featured/surat-terbuka-kepada-sharifah-zohra-jabeen-syed-shah-miskin/

    Masa tuh beratus orang komen... Dan address website tersebut ramai orang share kat fb.. tapi hari nih dah suspended..

    ReplyDelete
  24. Thank you sir for your comments. Well written and argued.
    I too was disappointed with the clapping and support for such a bully. Don't our students in our universities understand that as young minds, you should question and decide for yourselves which arguments make the most sense and what is most logical, most fair,most civil? And not allow another human being to point her finger at you telling you to "listen"? As a woman, a mother, another degree holder (so what?) and a Malaysian, I am ashamed of such a bully talking like that to a fellow Malaysian. She is definitely an example of what NOT to be like.

    ReplyDelete
  25. sangat setuju dengan pendapat ni

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Admin tidak bertanggungjawab atas sebarang komen yang menyalahi undang-undang negara. Semua komen yang dibuat adalah milik peribadi dan tiada kena mengena dengan pihak admin. Admin berhak membuang/delete komen yang berunsur hasutan dan tidak beretika.
-HK-