Skip to main content

3 Serangkai TRW Bakal Menyengat

GANDINGAN tiga pemain import, Mohamed Ghaddar, Mohamed Shawky dan Francis Forkey Doe bukan saja bakal menguatkan pasukan The Red Warriors (TRW) musim depan, malah mampu membantu pasukan itu mengekalkan reputasi sebagai pasukan bola sepak terbaik negara.
Bekas jurulatih Kelantan, Datuk M Karathu mengibaratkan kehadiran tiga pemain import itu sebagai bonus kepada TRW.
Karathu berkata, dengan gandingan tiga pemain itu juga tidak mustahil Gergasi Pantai Timur itu mampu bangkit sebagai sebuah pasukan yang kuat dan mantap.
“Sebenarnya saya masih belum lihat senarai penuh pemain Kelantan musim depan, tapi kalau dari segi penyerang saya lihat satu gandingan yang bagus. Malah gandingan dua pemain Arab dengan Liberia, saya yakin satu bahagian yang akan menyengat.
“Begitu pun, harus diingat dalam pasukan kita tidak boleh bergantung kepada bahagian serangan semata-mata, bahagian pertahanan dan tengah juga perlu untuk memastikan semuanya berjalan dengan lancar.
“Tapi saya yakin pemain muka baharu mampu mengisi kekosongan posisi yang ditinggalkan tonggak utama yang berhijrah malah gandingan pemain muda dan berpengalaman pasti menambah sengat pasukan musim depan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Kelmarin, skuad bola sepak Kelantan mengumumkan secara rasmi senarai pemain yang akan menyarung jersi pasukan itu bagi membawa cabaran pada saingan Liga Malaysia (Liga-M) dan Piala AFC 2014.
Mendahului senarai pemain baharu TRW 2014 adalah tiga tonggak import terdiri daripada pemenang Kasut Emas Liga Super 2012, Forkey Doe, penyerang Lubnan yang membantu Kelantan menjulang treble pada 2012, Mohamed Ghaddar dengan meledak 21 gol dan bekas pemain kebangsaan Mesir, Mohamed Shawky yang berjaya memenangi tempat ketiga Kejohanan Kelab Dunia 2006.
Juara Piala FA 2013 itu juga membawa pemain kelahiran Australia, Brendan Gan yang mempunyai bapa warga Malaysia tetapi akan cuba didaftarkan sebagai pemain tempatan.
Sayap Harimau Muda A, Wan Zaharulnizam Wan Zakaria dan pemain tengah Malaysia, Amar Rohidan turut menyarung jersi TRW.
“Buat masa ini masih terlalu awal untuk saya menilai barisan pemain baharu yang diperkenalkan oleh Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa. Ini keran saya perlu lihat terlebih dahulu aksi mereka dan paling kurang dalam dua atau tiga perlawanan. Selepas itu baru saya boleh nilai sejauh mana barisan baru TRW musim depan.
“Apa pun, saya percaya Kafa sudah membuat penelitian terperinci sebelum mengambil pemain. Jadi saya berharap pasukan baharu yang dibentuk ini akan cepat mendapat keserasian sebelum saingan bermula,” katanya.
Menurut Karathu, Kelantan juga masih mampu meraih kejayaan dengan kekalnya Mohd Badhri Radzi atau Piya yang menjadi perancang utama.
www.sinarharian.com.my

Comments