Skip to main content

Kenapa kita mesti sokong Mansuh PTPTN??



OBJEKTIF PTPTN

PTPTN diwujudkan di bawah Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 untuk memastikan masalah kewangan bukan lagi menjadi halangan untuk melanjutkan pelajaran bagi warga Malaysia.

Benarkah begitu?

Purata mahasiswa/wi sudahpun mempunyai hutang sebanyak RM 30, 000, mengambil kira kos pembelajaran ketika Diploma dan Ijazah, walhal kita mampu untuk mempunyai sistem pendidikan percuma tanpa perlu kepada PTPTN. Lihat sahaja ketirisan yang berlaku dalam Laporan Audit Negara tahun ini sahaja, hampir RM 20 bilion bocor kerna salah guna kuasa dan rasuah berleluasa.

ISU PEMBERHENTIAN PINJAMAN PTPTN.

PTPTN berhasrat untuk menghentikan pinjaman dari tahun 2013 atas alasan untuk mengurangkan bebanan hutang tanggungan mereka, akibat dari keliatan peminjam untuk membayar balik pinjaman yang diberikan.

Adakah semata mata faktor begitu, hingga segera objektif PTPTN ditubuhkan segera dilanggar? Atau ekonomi Negara kita ini semakin terkesan akibat dari beban belanjawan yang menyebabkan hutang negara hampir RM 455.75 bilion?

Siapa yang akan menerima beban lanjutan dari cadangan pemberhentian PTPTN ini?

Kita, kita dan kita, lihat statistik di bawah.

MEREKA YANG TERKESAN DENGAN PEMBERHENTIAN PTPTN.

Ini seakan akan berlawanan dengan objektifnya, di mana warga Malaysia yang paling terkesan ialah mereka seperti :

2.5 juta bakal mahasiswa dan mahasiswi yang dijangka memohon PTPTN tahun hadapan melibatkan program sijil,ijazah dan diploma.Setakat ini, pinjaman diberikan berjumlah RM 41.6 bilion melibatkan 1.87 juta pelajar sejak 14 tahun lalu.

40% dari 28 juta rakyat Malaysia yang berumur 17-23 tahun yang masih memerlukan bantuan kewangan dalam pendidikan.

Mahasiswa/wi di 71 buah IPTA dan 630 IPTS seramai 731,698 dalam pelbagai bidang pengajian yang pastinya akan bertambah.(2006)

Keluarga berpendapatan kelas rendah dan menengah yang membentuk 70% rakyat Malaysia

i) dengan kadar kemiskinan tegar =gaji RM 500/sebulan

ii)masyarakat pertengahan =bergaji RM 1000/ sebulan dengan tanggungan seramai 5 orang.

PENDIDIKAN TINGGI DALAM BELANJAWAN NEGARA

Beberapa skop perlu diberi perhatian berkenaan pemberhentian pinjaman PTPTN ini,antaranya ialah :

1) Pengurangan peruntukan dalam belanjawan untuk sektor pendidikan tinggi yang makin lama, makin menurun, sebaliknya peruntukan untuk pertahanan meningkat beratus ratus kali ganda.
Yang mana lagi penting, pendidikan atau pertahanan?
Adakah kita ini di dalam landasan yang baik untuk mewujudkan masyarakat berpendapatan tinggi dan berteraskan pengetahuan tinggi, jika fokus belanjawan kita celaru?

2) Yang sistem pendidikan tinggi sedang melalui proses pengswastaan yang serius.
Di dalam Rancangan Malaysia ke-9, 20% daripada RM 20 bilion diletakkan di bawah projekPrivate Finance Initiative( PFI), di mana pihak swasta akan bertindak mengurus dan membina pusat pengajian tinggi, kesannya ialah, pasti akan ada peningkatan yuran dan kos pentadbiran.

3) Isu di dalam belanjawan tahun 2012 yang lepas.
Hampir tiada langsung peruntukan penambahan bagi sektor pendidikan tinggi yang mewakili 40% populasi penduduk Malaysia, sebaliknya fokus hanya diberikan kepada pendidikan menengah dan rendah yang hanya bersifat populis dan sementara. 

BEBANAN HUTANG DAN KOS SARA HIDUP YANG DITANGGUNG OLEH ANDA:

Berdasarkan gaji purata iaitu sebanyak RM 2000/ sebulan oleh seorang graduan lepasan ijazah, (jika anda bernasib baik)!

di bawah merupakan beberapa perkara asas hidup yang ditanggung oleh anda, seorang bujang dan berangan angan untuk kahwin, fikirkan semula!

Perkara
Kos
Makanan Asas
RM 15/ sehari x 30 hari = RM 450

Tempat Tinggal
RM 250 / sebulan

Ansuran kenderaan (paling asas, Perodua VIVA)
Rm 450/ sebulan

Telekomunikasi
RM 100

Pakaian
RM 100

Belanja Am ( Barangan seperti sabun, minyak kereta)
RM 400

Belanja Am Perkhidmatan ( Servis kenderaan , Bil Elektrik, etc)
RM 150

JUMLAH
RM 1900

dan ini sebelum berlaku kecemasan atau apa apa perkara yang melibatkan duit, jadinya, di mana ruang untuk kita, pelajar yang baru memasuki alam pekerjaan untuk membayar semula hutang pinjaman PTPTN ?

dan ini sebelum cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang akan diperkenalkan kelak yang melibatkan semua barangan dan perkhidmatan akan dikenakan cukai sebanyak 6%.
Dan ya, gaji dan pinjaman graduan kita masih akan berada pada takuk yang sama.
Jadi apakah cukup berbaki RM 100 dari gaji pokok RM 2000 untuk membayar hutang pinjaman secara terus menerus dengan kadar servis caj perkhidmatan yang meningkat dari tahun ke tahun.
Fikirkan!

CADANGAN DARI PIHAK KAMI UNTUK DIKONGSI BERSAMA :


1) Kos pentadbiran yang perlu diselaraskan, bukannya berubah rubah dan tidak sekata. Semua pinjaman harus diberikan kadar yang sama. Semua pinjaman wajib diselaraskan hanya 1 %.

2) Penetapan gaji minima sebanyak RM 1500 seperti yang dirangka oleh kerajaan Negeri Selangor untuk menggalakkan keupayaan untuk membayar hutang PTPTN.

3) Urus tadbir serta tata kelola kerajaan dalam menguruskan wang rakyat serta implementasi belanjawan yang baik. Setiap tahun, melalui Laporan Audit Negara yang dikeluarkan, ketirisan wang sebanyak hampir RM 20 Bilion akibat dari rasuah dan urus tadbir yang lemah.

4) Masa pembayaran semula pinjaman PTPTN, bukan 6 bulan selepas habis pembelajaran, sebaliknya dilanjutkan sehingga mahasiswa/ mahasiswi mencapai kestabilan dalam pekerjaan, iaitu kira kira setahun selepas habis belajar.

5) Keutamaan pendidikan tinggi dalam belanjawan negara perlulah diberi tumpuan, bukannya hanya peruntukan untuk pertahanan, yang mencatatkan peningkatan perbelanjaan sebanyak 722% dari tahun 2000-04 dan di dalam Rancangan Malaysia ke-10, perbelanjaan pertahanan ialah sebanyak RM 23 bilion.

Pada April 2010 sahaja, pihak kerajaan berbelanja RM10 billion di Ekspo Persenjataan Kuala Lumpur. Dengan nilai duit yang sedemikian, kita boleh membina memberi pembiayaian pendidikan yang percuma kepada hampir beratus ratus ribu pelajar!

Mahasiswa/wi sekalian, sedar dan fikirkanlah kesan dari sistem pendidikan tinggi kita ini. Marilah kita merasa bertanggungjwab untuk menyampaikan dan membincangkan perkara ini, agar beroleh oleh kita satu kesedaran, bahwa kita punyai tanggungjawab untuk membawa Malaysia ke arah yang lebih baik!

Sampaikan dan berkongsilah makalah ini bersama rakan rakan yang lain. Terima kasih daun keladi.

Rujukan :
1) Laporan Belanjawan 2011 dan 2012
2) Laporan Rancangan Malaysia ke-9
3) Laporan akhbar Utusan Malaysia, portal akhbar The Malaysian Insider dan Malaysiakini.com
4) Laporan Stockholm International Peace Research Institute (Sipri) 2009
5) Laporan dari Majalah TIME

Comments