Skip to main content

14 April ke jalanan desak PTPTN dimansuhkan


Post Pic

KUALA LUMPUR, 30 MAC: Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) menetapkan 14 April depan untuk mengadakan himpunan bgi menuntut memansuhkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Pengerusi SMM Muhamad Safwan Anang pada sidang medianya di Kuala Lumpur berkata pihaknya mensasarkan 5,000 mahasiswa termasuk mereka yang menjadi 'mangsa' hutang PTPTN akan berhimpun di Dataran Merdeka bermula jam 2 petang pada tarikh berkenaan. 
Sebelum ini, Pakatan Rakyat berikrar akan memansuhkan pembiayaan PTPTN jika ia berkuasa di Putraya tetapi sehingga hari ini belum memasukkan perkara itu dalam Buku Jingga.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata penghapusan pembiayaan PTPTN hanya akan mengurangkan semangat daya saing di kalangan pelajar di samping membebankan kerajaan.


Ini kerana kerajaan terpaksa mendirikan lebih banyak institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk memberi pendidikan secara percuma kepada masyarakat.

Malah, kata beliau, tindakan itu juga akan mengurangkan permintaan terhadap institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) dalam negara, seterusnya menyebabkan ia terus ditutup.

Comments

Post a Comment

Admin tidak bertanggungjawab atas sebarang komen yang menyalahi undang-undang negara. Semua komen yang dibuat adalah milik peribadi dan tiada kena mengena dengan pihak admin. Admin berhak membuang/delete komen yang berunsur hasutan dan tidak beretika.
-HK-