Adsense Link 728 X 15;

Followers

Siapa Beruk???

Posted by Haluan Kiri Tuesday, November 30, 2010 0 comments
Ceritanya macam ni. Suatu hari aku online (bukan suatu ari tp setiap ari..hahaha) untuk bukak facebook. Al-maklumlah kat umah aku ni ade internet, so segala kemudahan jalur lebar ni telah memudahkan aku untuk berhubung dengan sesiapa saja tak kira di mana orang tu berada. Aku ni memang berminat untuk ketahui isu semasa negara. Kadang-kadang kawan aku cakap aku ni terlalu over pasal politik. Diorang nak cakap ape kat aku lantak la asalkan aku tak campur urusan diorang dan aku memang suka bicara pasal pilitik ni. Sebabnya aku nak tau perkembangan semasa negara. Takkan itu pun salah??bukannyer aku caci maki pemimpin terang-terang kan??haha...Ooooppsss...bila sebut pasal caci maki ni, aku nak kongsi dengan kawan-kawan semua tentang apa yang aku search kat google. Pada asalnya aku nak tau tentang BERUK. Tau ke beruk tu apa??beruk tu sedara mare dengan monyet lah...aku nak cari sebab aku nak cari gambar untuk dibuat lukisan oleh sekumpulan kanak2 di tempat kerja aku (Kelas Tusyen Cikgu Maryam...promote sket..haha) . So, aku pun search je la tapi dengan tak semena-mena terkeluar nama seorang pemimpin ni. Aku malas nak citer, korang tengok je la..nah siap printscreen lagi tuh!


Sila klik image kalau nak tengok dekat-dekat. Bende ni bukan main2 tapi betul2 tau. Tak percaya tak pe lah tapi aku cabar korang search. Dapat same tak macam aku.  Hahaha..kelakar tahap cacing kerawet la si google ni..!!pandai betul depa buat kan??haha...ape lagi Pemuda Umno??Tolong ISA kan si google ni..Kah..kah..kah... buat kawan-kawan LU PIKIRLAH SENDIRI!!

Ratu Elizabeth II dan Rosmah di dalam masjid

Posted by Haluan Kiri Sunday, November 28, 2010 0 comments

Baru-baru ini ada disiarkan di dalam Kosmo online laporan beserta gambar First lady Negara Britain, Ratu Elizabeth ii melawat Masjid Sheikh Zayed di Abu Dhabi dengan mengenakan pakaian sopan iaitu menutup aurat kerana menghormati rumah ibadat umat Islam. Tindakan itu memenang sewajarnya dipuji apabila seorang kafir yang tidak meyakini agama Islam cuba untuk memahami dan menghormati kesucian agama Islam.


ReJaM© tiada sebarang bantahan terhadap pemakaian First Lady of Britain ini di dalam menutup aurat bagi menunjukkan rasa hormatnya terhadap masjid kerana beliau hanyalah seorang kafir yang mungkin kurang pemahaman.


Namun sedikit teguran kepada Ratu Britain itu. Beliau sepatutnya terlebih dahulu merujuk kepada First Lady of Malaysia, Datin Paduka Rosmah Mansor tentang cara sebenar menutup aurat di dalam masjid! Berikut beberapa gambar sebagai panduan kepada Ratu Britain tersebut.



Lihatlah pejuang Islam sebenar yang tidak pernah jemu siang dan malam memperjuangkan Islam untuk negara Malaysia, di bawah konsep satu Malaysia. Cara pemakaian Datin Paduka Rosmah Mansur seharusnya menjadi contoh terbaik Ratu Britain dan rakyat Malaysia umumnya sebagai ikon wanita Muslimah! Kerana di dalam diri beliau terdapat suri teladan dan contoh terbaik wanita Islam.

Anda semua pembaca sebagai rakyat Malaysia harus berbangga kerana memiliki isteri pemimpin berjiwa Islam yang tetap mengamalkan cara hidup Islam sebenar dalam setiap tindak-tanduknya seharian.


Bagi Ratu Elizabeth, anda harus sedar bahawa anda hanyalah seorang pemimpin kafir yang tidak faham Islam! Terdapat perbezaan ketara cara pemakaian anda berbanding pejuang Islam di Malaysia iaitu Datin Paduka Rosmah Mansur! Di lain hari anda harus merujuk dahulu kepada Rosmah mansur tentang pemakaian yang sesuai saat melawati masjid.



ReJaM© "Semoga Datin Paduka Rosmah Mansur dapat membuka pintu hidayah di hati Ratu Elizabeth untuk menerima Islam!"

Sumber: MiloSuam

Sering diganggu stalker???

Posted by Haluan Kiri Saturday, November 27, 2010 3 comments
Entry ini ditujukan khas kepada kaum wanita/perempuan.. disebabkan sejak kebelakangan ini, kedengaran banyak cerita ada diantara anda semua (wanita/perempuan) yang diganggu oleh stalker, pervert atau dalam erti kata lain diganggu orang yang tidak dikenali justeru membuatkan anda rasa terancam, aku nak share satu teknik 'baikkk punyaa' dengan anda semua cara untuk membuatkan stalker anda menyampah dengan anda.. sekiranya anda mengikuti segala langkah yang aku beri ni, aku sangat yakin tiada siapa lagi mahu mengganggu hidup anda semua.. hahaha...


Perkara ini turut merunsingkan aku kerana kebanyakan kawan perempuan aku muncul di internet dalam keadaan 'invicible' dan menyukarkan aku untuk berkomunikasi dengan rakan perempuan.. bila ditanya kenapa 'invicible'? jawapan biasa yang akan diterima iaitu "malas ahh, ramai orang kacau aku nanti".. jadi kepada wanita, perempuan atau kaum hawa diluar sana sila dengar baik-baik apa yang aku nak sampaikan..

pertama sekali, stalker, pervert atau manusia psiko yang suka mengganggu hidup orang ni suka kepada individu yang cantik, ternama, banyak harta dan sebagainya.. jadi sekiranya anda suka meletakkan gambar cleavage dan camel toe anda di internet, anda tak boleh pertikai kenapa anda banyak stalker.. sudah pasti ramai yang nak 'merasai' anda.. jadi elakkan meletak gambar-gambar yang seksi.. itu cari pasal namanya.. kah kah kah

Cara terbaik untuk mengelakkan stalker mendekati anda ialah dengan meletakkan gambar buruk, kotor dan hodoh di laman sosial anda.. contohnya gambar taik lembu ke, gambar orang putus kepala ke, gambar ulat dalam pinggan ke.. hhahaha.. percayalah, stalker pasti akan menjauhi anda bahkan mereka boleh termuntah atas keyboard dan menyukarkan mereka mencuci muntah itu di keyboard.. adakah selepas itu mereka akan mengintip profile anda lagi? sudah pasti tidak! kerana mereka malas nak cuci keyboard untuk kali kedua..

Kemudian kepada anda yang sering diganggu melalui program seperti 'yahoo messenger' dan skype pula.. banyak cara untuk anda menghalau stalker dari hidup anda.. salah satunya ialah webcam prank.. download program ini untuk melakukan hijack ke atas webcam anda.. kemudian gantikan webcam anda dengan video-video seperti ini.. berdasarkan penakkulan aku, stalker pasti akan menjauhi anda pada kadar 100%.. kah kah kah.. tak pcaya? tengok video ni.. annoying gilababi kot.. kah kah kah.. sampai aku pun rasa nak hempuk laptop....



Al-Fatihah....

Posted by Haluan Kiri Friday, November 26, 2010 0 comments
Tanggal 21hb November 2010 jam 11.00 pagi kami sekeluarga dikejutkan dgn kematian saudara (ayah saudara) kami. Sejurus mendapat berita kematian kami bergegas pulang ke  Rantau Panjang,Kelantan tempat di mana pengebumian arwah. Perjalanan mengambil masa selama 8 jam akhirnya tidak dapat membawa kami utk mngucup arwah buat kali yg terakhir kerana kami tiba di kediaman arwah pada jam 10.00 malam manakala pengebumian dilakukan sebaik selesai solat isyak. Difahamkan sebelum ini arwah menghidapi kencing manis dan darah tinggi. Kemungkinan besar arwah meninggal disebabkan komplikasi jantung. Wallahualamm......
Semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman...


Arwah (tengah) bersama 2 orang isteri kesayangan
Kenangan saya bersama arwah di Masjid Negara,KL


Di tanah perkuburan arwah bapa saudaraku...AL-FATIHAH..

“Setiap yang berjiwa pasti akan merasakan mati, dan Kami menguji kalian dengan kejelekan dan kebaikan sebagai satu fitnah (ujian), dan hanya kepada Kami lah kalian akan dikembalikan.” (Al-Anbiya`: 35)

AL-FATIHAH............

Tolong Jawabkan Boleh??

Posted by Haluan Kiri Thursday, November 25, 2010 0 comments
Cuba baca sampai habis..baru anda faham kesah sebenarnya..

Seorang guru, Cikgu Murni (Umur: 22) menghadapi masalah dengan salah seorang muridnya (Abu). Lalu guru ini bertanya kepada murid tersebut : "Apa sebenarnya masalah awak, Abu?"

Lalu Abu menjawab, "Saya terlalu cerdik untuk berada di darjah 4, kakak saya menduduki UPSR dan saya lebih cerdik dari dia, maka saya seharusnya berada di tempat yang sama juga!".

Cikgu Murni dah tak tertahan. Dia bawa Abu ke pejabat pengetua. Sementara Abu menunggu di ruang tamu, Cikgu Murni terangkan keadaan tersebut kepada pengetua. Cikgu Murni mengatakan yang dia akan berikan ujian kepada Abu dan jika Abu gagal menjawab, maka Abu harus kekal di darjah 3 dan berkelakuan baik. Abu dibawa masuk ke pejabat Pengetua dan Cikgu Murni terangkan pada Abu dan Abu bersetuju untuk ambil ujian yang akan diberikan.

Soalan Cikgu Murni: 
1: Apa yang lembu ada 4 di badan, tapi saya cuma ada dua
2: Apa yang ada di dalam seluar kamu tapi tidak pada seluar saya?
3: Apa yang bermula dengan huruf "K" akhir dengan "A", ianya berbulu, berbentuk oval, nyaman dan mengandungi lapisan nipis keputihan?
4: Apakah yang masuk keras dan berwarna "pink", bila keluar lembik dan melekit?
5: Apa yang mereka lakukan, lelaki secara berdiri, wanita secara duduk dan anjing secara tiga kaki?
6: Awak memasukkan batang kedalam saya. Awak ikat saya untuk saya berdiri. Saya kebasahan sebelum awak.
7: Jari memasuki saya. Awak menggesel-gesel saya bila awak teringatkan saya. Lelaki idaman akan mendapat saya dahulu.
8: Saya ada bermacam-macam saiz. Bila saya sakit saya akan meleleh. Bila saya keluar, banyak tisu yang akan digunakan. Bila awak hembuskan saya, akan berasa lega.
9: Saya batang yang keras. Hujungnya tajam. Saya akan datang dan masuk dengan lajunya?
10: What word starts with a 'F' and end in 'K' that means lot of heat and excitement?
11: What word starts with a 'F' and ends in 'K' & if you dont get it you have to use your hand.
12: What is it that all men have one of. It's longer on some men than on others, the pope does not use his, and a man gives it to his wife after they are married?
13: What part of the man has no bones but has muscles, lots of veins and loves pumping?

Pengetua tersenyum penuh makna sambil mengenyitkan mata bila mendengarkan soalan-soalan Cikgu Murni kepada Abu.

Cuba anda semua tolong jawabkan? Buka notepad dan tuliskan semua jawapan anda. Kemudian lihat jawapan si Abu dan bandingkan dengan jawapan anda....




Jawapan Si Abu:

1 : Kaki
2: Saku
3: Kelapa
4: Gula-gula getah (Bubblegum)
5: Bersalaman
6: Khemah
7: Cincin perkahwinan
8: Hidung
9: Anak panah 
10: Firetruck
11: Fork
12: Surname
13: Heart

P/s: Jika jawapan anda semua salah, anda adalah sama spesies dengan pengetua yang mempunyai otak kuning.....hehehe


Cerdik Tapi Bangang!

Posted by Haluan Kiri Friday, November 19, 2010 1 comments
Gambar hiasan

Masih mahu berdalih

Dia kawan baik yang baru kenal. Pesara jabatan kerajaan. Knowledgeble (isy! Terspeaking lak. Berpengetahuan tinggi). Selalu datang makan di restoran kami, dia suka makan cekodok.

Sembang punya sembang rupa-rupanya dia umno. Aku tak kisah sebab bagi aku dia ada alasan yang cukup kuat untuk dia percaya dengan parti itu. Ini analisis aku. Bukan macam sesetengah mangkuk yang sokong umno tapi nak huraikan umno tu apa pun menggelupur babi tunggal. Hujah dia ilmiah tentang peri pentingnya Islam ditegakkan di Malaysia tapi (ada tapilah) Islam Melayu..konsep Islam Melayu kata dia. Dan fakta2 yang diberikannya cukup bagus. Aku akui betul tapi sayangnya ia hanya fakta. kalau betul umno buat begitu memang baguslah, tapi hmmmmmmmmmmmhh!..

Kadang-kadang point dia sealiran dengan aku. Dia kata Anwar gini, Nik Aziz gitu, politik Hadi Awanglah bagus apabila mengkritik MP Australia yang mempersoalkan badan kehakiman Malaysia. Dengan suasana mesra aku membetah dia..

Dia : Nik Aziz orang Kelantan, kau taulah orang Kelantan ni dia punya kenegerian huh! Hj Hadi bagus, mengapa mesti orang luar masuk campur akan sistem kehakiman kita? Anwar dulu pun tak buat apa-apa masa Tun Salleh Abas dipecat Mahathir? Mengapa sekarang sebok lawan kerajaan?

Aku : Mengapa marah Anwar yang tak buat "apa2" tetapi diam terhadap Mahathir yang "buat apa2'?

dia tersengih.."bagi teh o ais lagi satu!"
Dia : Lihat apa jadi bila DAP ambil Penang? Kg buah Pala kacau bilau..tanah Melayu dah dipenuhi Cina! DAP tahu asal dari mana?

Aku : Tahu..PAP (People Action Party) Singapore. Tapi bang, DAP baru perintah 2 tahun. BN perintah 50 tahun lebih hinggakan tanah Melayu tinggal 3% di Penang. Hanya tinggal Balik Pulau. Waktu itu kerusi umno lebih banyak tapi mengapa beri pada Gerakan? Siapa yang khianat Melayu?

Dia ;... (diam) Ku Li satu hal. Konon sebok dia yang terlibat waktu perjanjian petronas dulu. Bila Kerajaan jawab "mengikut undang2 jika minyak berada 3 batu nautika luar pantai Kelantan, maka itu bukan hasil Kelantan." Mana dia nak sorok muka?

Aku : Oh ya! Itu tercatat dalam Akta ordinan Darurat 1969 yang mengatakan sempadan Kelantan hanya 3 batu nautika dari pantai.

Dia : Ha yelahh!

Aku : Tapi dalam Akta Ordinan Darurat 1979 menyebut bahawa 'Akta Ordinann darurat 1969 dengan ini terbatal". Maknanya undang2 tu dah mansuh bang!'

Dia : Eh! Takkanlah kerajaan nak tipu begitu? kalau ada dokumen boleh saya tengok..

Aku : Sekarang takde, tapi abang boleh cari atau surf di internet.

Dia tak menjawab tetapi untuk menyedapkan hati dia hanya berkata, "isy! mmacam2 politik ni.."


Kemudian kami terus membebel2 pasal moral sehinggalah kejadian pecah rumah yang semakin berleluasa di kediaman persekitaran kami. Kami menceritakan pengalaman kami bagaimana kedai aku tahun lepas dimasuki pencuri. Begitu juga dia menceritakan perihal kejadian di rumah adiknya.

Dia : Pencuri ni patut ditembak je, geram betul. Orang susah2 cari rezeki dia senang saja rompak. Kita berasa tidak aman.

Aku : Selagi manusia rasa angkuh dan mengaku lebih pandai dari Allah selagi itulah kacau-bilau berlaku. Allah dah bagi penyelesaian dah tentang bagaimana nak cegah kecurian ni dalam Al Quran, siap dah semua. Dia menciptakan manusia maka Dia tahulah cara nak menyelesaikannya tapi kita tak mahu mengaku. nama Dia kita nak pertahankan tapi hukum Dia tak mahu! hudud, Qisas dan takzir dah ada dalam Quran.

Dia tersenyum, manis..

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim

Jom Ketawa!!!

Posted by Haluan Kiri Wednesday, November 17, 2010 0 comments
Cerita 1

Sepasang suami isteri baru bercerai dan mereka bertengkar untuk tentukan hak penjagaan anak tunggal mereka. Lepas tu mereka pun pegi ke pejabat agama, jumpa kadi nak minta nasihat.

Kadi tanye kat pompuan tu... . "Kenapa awak rasa awak yang paling layak bela anak tu?

Pompuan tu jawab... "Saya yang mengandungkan anak tu. saya yang melahirkan anak tu. dia keluar dari perut saya."

Si jantan (suami) terkedu sebab dia tau pas ni kadi akan tanye dia lak. ahhh... sudah... mende aku nak goreng kadi ni... .

Kadi pun tanye si jantan... "Hah... kamu.... bagi alasan kenapa anak tu kamu yang patut bela"

"Tuan kadi... kalaulah saya ada syiling seringgit, dan saya 'masukkan' dalam vending machine, pas saya tekan satu butang pilihan, maka keluarlah setin air minuman. Saya nak tanye tuan.. air tin yang keluar dari mesin tu hak saya atau hak mesin ?"

Jawab kadi.."Hak kamu le.."

Jantan tu kata lak.."Hah... sama le kes ni pun..."

Cerita 2

Suatu hari seorang menteri dan isterinya pergi merasmikan pusat pembiakan lembu Australia . Di depan hadirin.. seorang petugas dengan semangatnya menjelaskan proses pembiakan lembu ini..

"Dato dan Datin.. Lembu kami ini mampu mengawan sebanyak 5 kali sehari."

Mendengar penjelasan itu.. dengan pantas isteri menteri itu berbisik ke telinga suaminya.. "Dengar tu.. Lembu pun mampu mengawan sampai lima kali sehari bukan macam abang..!"

Mendengar komen isterinya itu.. menteri tersebut cuma masam muka saja. Kemudian petugas di depan nya tadi meneruskan penerangan.. . "Lembu ini mampu mengawan dengan lima lembu betina berlainan sehari!"

Menteri dengan senyum membisiki telinga isterinya.. "Dengar tu.. Lima kali sehari dengan lima betina yang berlainan.. bukan dengan satu betina saja.."

Cerita 3

Alkisah seorang anak gadis yang ingin berkahwin mengikut pilihan sendiri.. Lalu dinyatakan hasratnya kepada orang tuanya.. kemudian berkatalah orang tuanya... sekiranya engkau ingin lelaki pilihan engkau sendiri.. carilah yang sopan santun dan ORIGINAL.

Hatta sebulan mencari bertemulah dia dengan seorang jejaka yang sopan santun tapi keORIGINALannya belum lagi diketahui... setelah selesai upacara akad nikah maka malam pertama pun dilalui bersama.

Pada malam pertama si suami memakai kondom kononnya untuk merancang keluarga. Keesokan harinya.. si isteri pun memberitahu kepada orang tuanya bahawa suaminya memang betul-betul ORIGINAL..

Kemudian orang tuanya pun bertanya: "Macam mana engkau tahu laki engkau tu ORIGINAL?"

Anaknya dengan selamba campur megah berkata: "Betul abah...! ORIGINAL...! Plastik pun tak bukak lagi...!"



Pendidikan Seks...Pelacur Sekolah...

Posted by Haluan Kiri Tuesday, November 16, 2010 0 comments











Terkejut dengan foto-foto di atas? Jelas mereka kanak-kanak bawah umur. Ada ulama tua (kerana sekarang kalimat ulama muda amat masyhur jadi mesti ada juga penekanan kepada perkataan ulama tua) yang membantah pendidikan seks. Katanya macam ajar pencuri mencuri. 

Agak-agaknya dunia jadi begini kerana memang kita meninggalkan itrah Nabi. Rasulullah SAW bersabda,


من حق الولد على والده أن يحسن اسمه إذا ولد وأن يعلمه الكتابة إذا كبر , وأن يعفّ فرجه إذا أدرك




Ertinya: Hal-hal berikut ini adalah termasuk hak yang dimiliki seorang anak atas ayahnya, iaitu bahawa ayahnya memberinya nama yang bagus ketika lahir, mengajarkan kepadanya baca tulis ketika beranjak dewasa, serta menyucikan kehormatannya dari perilaku asusila ketika sudah mengenal (dalam hal ini yang dimaksudkan adalah masalah seksual).


Jadi, pendidikan seks memang diajar. Oleh ibu-bapa tentunya. Dan dalam dunia yang ibu-bapa keluar rumah pukul 5.30 pagi dan tiba di rumah kembali setelah menjemput anak-anak pada pukul 8 atau 9 malam, siapa yang akan mengambil peranan tersebut?




Rasulullah SAW bersabda lagi:


والذي نفسي بيده لو أنّ رجلا غشي أمرأته , وفي البيت صبي مستيقظ يراهما ويسمع كلامهما ونفسهما ما أفلح أبدا , ان كان غلاما كان زانيا , أو جارية كانت زانية




Ertinya: Demi Allah yang jiwaku berada di tangan-Nya, jika seseorang menggauli isterinya sementara di rumahnya ada seorang anak yang terjaga, kemudian si anak melihat serta mendengar kata-kata dan tarikan nafas mereka berdua, si anak tidak akan bahagia seumur hidup! Anak itu, baik laki-laki mahupun perempuan, pasti akan menjadipenzina.


Hari ini, kerana faktor ekonomi, masyarakat kita menghuni dalam sebuah rumah yang kecil padat dan berkongsi bersama adik beradik yang ramai. Rumah murah yang diusahakan kerajaan untuk rakyat termiskin misalnya ada berapa bilik? Kita tidak dapat menolak bahawa rumah jenis merpati ini adalah salah satu faktor kebejatan sosial dalam kalangan generasi baharu.


Bilik yang hanya dua itu memang tidak memadai untuk anak-anak. Bayangkan apabila anak-anak lelaki dan perempuan tidur bergelimpangan di ruang tamu. Sedangkan langkah berikutnya yang harus dilakukan apabila anak-anak meningkat dewasa ialah dengan memisahkan tempat tidur anak-anak. Saidina Ali berkata,


... وفرّقوا بينهم في المضاجع إذا كانوا ابناء عشر سنين




Ertinya: Kalau anak-anakmu itu sudah mencapai usia sepuluh tahun, pisahkanlah tempat tidur mereka.


Itu juga pendidikan yang ditekankan oleh Imam Baqir (anak kepada cicit Rasulullah SAW) yang berkata,


يفرّق بين الغلمان والنساء في المضاجع إذا بلغوا عشر سنين


Ertinya: Seandainya anak-anak sudah berusia sepuluh tahun, tempat tidur anak laki-laki harus dipisahkan dari tempat tidur anak perempuan.


Rasulullah SAW sendiri juga bersabda,


الصبي والصبي , والصبي والصبية , والصبية والصبية يفرّق بينهم في المضاجع لعشر سنين


Ertinya: Ketika sudah mencapai usia sepuluh tahun, pisahkan tempat tidur anak-anak, baik antara anak laki-laki, laki-laki dan perempuan, ataupun antara anak-anak perempuan.


Dalam sebuah riwayat ahlul bait ada disebutkan bahawa Imam Jaafar Sadiq (anakanda kepada Imam Baqir) melarang laki-laki untuk mendekati seorang anak perempuan yang telah berusia enam tahun, bila ia bukan muhrimnya. Beliau malah berkata,


إذا أتى عليها ست سنين فلا تضعها على حجرك


Ertinya: Jika anak perempuan sudah mencapai usia enam tahun, jangan biarkan ia di dalam kamarmu.

Beliau juga melarang untuk menciumnya. Beliau berkata,

إذا بلغت الجارية الحرّة ست سنين فلا ينبغي لك أن تقبلها

Ertinya: Jika ada seorang anak perempuan yang telah mencapai usia enam tahun, janganlah engkau menciuminya!

Tentu saja, yang dimaksudkan di sini adalah larangan ciuman daripada orang luar, bukan dari keluarga sendiri seperti ayah, ibu, bapa saudara, dan ahli keluarga yang termasuk ke dalam muhrim. Kerana itu, larangan ini juga berlaku buat anak laki-laki. Dalam hal ini Rasulullah bersabda,

... والغلام لا يقبّل المرأة إذا جاز سبع سنين


Ertinya: Jika seorang anak laki-laki telah berusia tujuh tahun, jangan biarkan ia mencium perempuan.

Jika perilaku asusila ini terjadi, orang tua wajar menjatuhkan hukuman yang dapat membuatkan si anak 'jera' dan tidak mengulanginya. Imam Sadiq pernah ditanya tentang hukuman apa yang harus diberikan kepada seorang anak kecil berusia sepuluh tahun yang berzina dengan seorang perempuan, beliau menjawab,

يجلد الغلام دون الحدّ

Ertinya: Anak itu harus dicambuk dibawah had (tidak sampai batas hukuman sebagaimana bagi orang dewasa)

Pendidikan seks memang perlu dan usah diabaikan. Yang perlu ialah penggubalan korikulum dan silibus yang selaras dengan agama (dalam hal ini saya menyarankan supaya diturut jalan yang disediakan oleh keluarga Rasulullah saw dan keturunannya). Untuk anak-anak bukan Islam, korikulum dan silibus yang selaras dengan agama dan adat budaya masing-masing juga perlu diambil kira.

Jangan menanti-nanti lagi.

Kita tidak tahu apa yang anak-anak lakukan di sebalik dinding seperti yang terpapar di atas!

* Selamat Hari Raya Aidiladha

Keluargaku Syurgaku...

Posted by Haluan Kiri Monday, November 15, 2010 0 comments
Dalam kesibukan saya post cerita-cerita sensasi di blog saya, terlupa untuk saya memperkenalkan keluarga saya yang saya sayang. Pasti ramai kawan-kawan yang ingin tahu macam mana keluarga saya kan?nah ini die..

Ini lah keluarga saya..kesemuanya berjumlah 7orang termasuk saya. Disini saya ingin perkenalkan sorang demi seorang ahli keluarga saya.

Yang pertama semestinya adalah ketua keluarga. Beliau dilahirkan tanggal 25hb november 1960 di Pasir Mas, Kelantan. Seorang yang tegas dan sangat berdisiplin tetapi dalam masa yang sama sangat penyayang. Beliau diberi nama Fauzi Bin Hamid.
Perkenalkan mak,ayah dan adik ciah(fasihah)...
Beliau merupakan ayah kandung saya. Tentang ayah saya ni, beliau mempunyai pelbagai jenis hobi. Dari pokok bonzai, ayam serama, ikan arowana dan sampailah sekarang hobi beliau brtukar plak kepada menjerat ayam hutan. Terakhir saya nak describe ttg ayah saya. Beliau ni suke gaduh ngn negro dan die mmg anti-negro. Tau ke negro tu sape??adoii...kalau tak tau jgk biar sy tnjuk contoh negro...

ni lah negro yang ayah saya selalu gaduh tu..


Yang disebelah beliau berbaju purple(dalam gambar atas) ala-ala mak datin gitu adalah Emak saya. Diberi nama Zarina Bt Mohd Zain. Dilahirkan pada 5hb April 1967 di Ipoh tetapi berketurunan asal dari Kelantan. "Pendek kata" mak dan ayah saya mmg pure Kelantanese lah. "Panjang kata?"ermmm.....abaikan..haha..emak saya ni dahulu hobinya menonton tv tp sejak ade internet kt umh ni hobi beliau dah tkar dah..tak main da tgk tv ni..beliau mempunyai hobi trbaru iaitu PESBUK(FB)..haha..tiap ari mst on9 la...haa,yang si kecik dalam gambar tu ialah adik bongsu saya. Nama die Fasihah..teerrrsangaattlah nakal...tapi comey sgt...saya sayang sgt kt die..kdg2 die ske mnyanyi dalam bilik saya..buli budak2 kt umh saya merupakan satu kewajipan  bg die...buat pengetahuan kamu semua, emak saya ni jaga ramai budak2..so, mmg meriah la umah saya ni stiap ari.."kdg2 sakit jiwa pn ade gak"....

Ok..gambar seterusnya....

memperkenalkan kembar saya..ehem2..agak2 yg mana 1 ek??korg teka lah sndiri ya...nama dia dekat2 ngn saya jgk la..da kate kembar kn?haha...Mohd Zhafir nama die..dah berpunya da pun..skang ni bru je menamatkan pengajian peringkat diploma dlm bidang kejuruteraan mekanikal bahan..die lagi ensem dari saya kot..sbb tu die da ade gf..haha...tp die lg berisi sket l dari saya..hehe..comeyl2...adik saya yang ke3 nme die Nur Zafirah berumur 17thun..sekolah kt SMKT Kajang..dilahirkan 19hb November 1993 di hospital Tanah Merah,Kelantan...adik aku lelaki yg kecik sket tu namenyer Muhammad Zuhair. Baru berumur 10 tahun. Sangat gemar bermain. Main apa2 jelah asalkan main. Die ni malas sket ak belajar. Sebab tu asyik kene membebel ngn mak saya..tapi yang bagusnya adik2 saya ni semuanya dengar cakap saya. Semuanya tau hormat abang masing2..tu yang best..hehe...

Dan yang terakhir siapa ek??ok lah,saya perkenalkan diri saya..

saya ni takde pape yang special pun. Cuma kalau nak cerita sket2 boleh la. Saya dilahirkan sama tempat ngn kembar saya (dah kate kembar mestilah sama). Dilahirkan pada 19hb Januari 1989. Bulan Januari da dekat kan??hehe....kalau sesiape bermurah hati nak kasi present boleh lah kasi ye..kihkih..Kami dilahirkan di HUSM Kubang Kerian,Kelantan. Saya ni seorang yang serius pada pandangan luaran tetapi kalau sesiapa yang sudah pun mngenali saya semestinya sudah tau saya ni bagaimana. Saya merupakan anak sulung tapi tak dapat nak dipastikan siapa yg sebenarnya yang sulung sama ada saya atau kembar saya. Nak tgk kembar saya??ni hah...

 kasih abang dan adik

 teka lah mana satu saya..hehe

 gambar ni lagi la confius...2-2 same je..gerammm..hehe

 adik tumbuk abang...
si kembar yang bulat..
Bila dah besar jadi cmni plak...
nuw dah dapat beza mana satu abang and adik..
Kesimpulannya siapa paling comel??hehe...siapa paling comel xpenting pun..yang penting kami sekeluarga bahagia..alhamdulillah....ape lg yg u olz nak tau psal sy ye??gf???ooo....sy still single n still available..cewah..nmpak sgt nk promote diri..hehe....mak saya pernah pesan kat saya "abang, mak nak sangat tgk abang berjaya suatu hari nnti..biarlah takde gf skalipun yang penting suatu hari nnti abang berjaya" itulah kata-kata mak yang saya simpan sampai sekarang..bukan ingin menolak jodoh..tapi seandainya sudah sampai seru akan saya sahut jgk..n saya trima mana2 yg ikhlas hadir dlm idup saya...cuma kenangan lalu mmbuatkan saya da muak bercinta..oopppsss...ttbe msuk topik cintan cintun plak..huhu...sory guys..
Just nak share ngn korg tentang suatu mutiara kata keluarga...

"Kebahagiaan sesuatu keluarga bukanlah diukur dari segi mata-benda, tapi sejauh mana keta’atan keluarga kepada Allah."




p/s: Saya sayang akan keluarga saya...anda bagaimana??

Mencipta Masa Depan

Posted by Haluan Kiri Sunday, November 14, 2010 0 comments

Memang mudah terlintas maksud turutan perkataan tersebut di dalam minda kita.
Namun adakah ia sama dengan pemikiran orang lain?
Sudah tentu ianya berbeza dan sering bercanggah antara satu sama lain.
Dalam pada itu sebenarnya telah wujud persamaan antara perbezaan pemikiran tadi.
Walau bagaimanapun mungkin anda boleh bersetuju dengan saya sekiranya saya mengatakan maksud yang sebenar bagi perkataan-perkataan tersebut adalah dengan satu perkataan iaitu cita-cita.
Cita-cita membawa maksud harapan dan impian yang cuba direalitikan oleh setiap insan yang bergelar manusia pada masa hadapan.
Ada bermacam cita-cita yang boleh kita impikan.
Doktor, guru, arkitek, usahawan berjaya, kerani, dan banyak lagi pekerjaan yang sering kita impikan.
Namun begitu, ada juga manusia yang bercita-cita sesuatu perkara yang negatif contohnya merompak, melepak, menganggur, menyemak tepi kaki lima, kutu rayau, sekadar berfoya-foya, raja judi, perogol dan sebagainya.
Semua yang disenaraikan ini adalah berkaitan dengan cita-cita makhluk yang bergelar manusia.
Cita-citalah yang mempengaruhi seseorang manusia itu untuk belajar.
Sebagai contoh,  seseorang itu mempunyai keinginan untuk menjadi seorang guru.
Walau bagaimanapun, syarat untuk menjadi seorang guru mesti memiliki kelulusan sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda. Untuk memiliki ijazah sarjana muda pula kita harus melanjutkan pelajaran ke universiti terlebih dahulu.
Seseorang itu juga perlu menghabiskan pelajarannya di peringkat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) dahulu sebelum dapat melanjutkan pelajaran ke universiti.
Begitulah selanjutnya sejak daripada peringkat tadika lagi.
Sememangnya ada turutan tersebut dalam meniti kehidupan.
Namun, adakah turutan itu terasa kelazatannya? Kelazatan di sini bermaksud sejauh mana kita berusaha menempuh hidup yang diimpikan itu.
Sesungguhnya impian tidak semestinya tercapai.
Namun ia tidak mustahil untuk dicapai. Hanya fikiran yang menentukan keberjayaan kita memperoleh apa yang kita inginkan pada masa depan.
Di dalam liku-liku hidup ini, berusahalah mengikut landasan dan keperluan yang betul.
Bukan sahaja kita akan memperoleh impian yang sekian lama kita simpan, kita juga akan memperoleh kenikmatan dan juga kebahagiaan di dalam hidup ini.
Namun, sebagai manusia sudah pasti ada yang membataskannya.
Pastikan ia mengikut landasan syariat yang betul dan tidak menyeleweng supaya hidup bermasyarakat sentiasa dalam keadaan seimbang dan harmoni senantiasa.
InsyaAllah...

Penafian

1. Segala artikel di blog ini adalah sekadar perkongsian pengalaman dan informasi sahaja. Ia bukan nasihat rasmi atau akan berkesan atau berguna untuk pembaca.

2. Segala praktik yang pembaca lakukan melalui pembacaan sesuatu artikel di blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca itu sendiri sama hasilnya untung atau rugi. Pihak kami tidak bertanggungjawab ke atasnya.

3. Tidak dijamin segala artikel di blog ini memberikan hasil seperti mana yang dinyatakan. Terdapat banyak faktor yang menentukannya.

4. Segala komen yang diberikan oleh pembaca adalah di bawah tanggungjawab mereka sendiri jika ia melanggar undang-undang negara. Pihak kami tidak bertanggungjawab ke atasnya atau ke atas individu tersebut.

Sekian untuk makluman dan tindakan anda. Sebarang kemusykilan dan pertanyaan bolehlah dihantar ke email beralamat haluankiri86@gmail.com